Musicals in de media

 

imgres-1 Love Story gaat over de rechtenstudent Oliver, die uit een rijke familie komt, en verliefd wordt op Jenny, muziekstudente en afkomstig uit een arbeidersgezin. De twee besluiten om te trouwen tegen de wil van de vader van Oliver. Jenny geeft haar eigen droom om concertpianiste te worden op om Oliver te kunnen onderhouden tijdens zijn studie. Die beslissing brengt haar in conflict met haar liefhebbende vader. Na zijn afstuderen sluit Oliver zich aan bij een advocatenkantoor in New York en het paar besluit om een kind te krijgen. Wanneer dit niet meteen lukt bezoekt Jenny een dokter. De volgende dag valt hun wereld uiteen…

Apeldoorn Stentor Lovestory recensie-p2

Lees hier de recensie van Het Parool en vele andere kranten.

 

Zwart Bloed

Wie deze nieuwe Neder-horror-musical aan zich voorbij heeft laten gaan heeft slechts de meest originele Nederlandse musical van het jaar gemist. Het is een triomf van minimalisme en vakmanschap.

“Zwart Bloed” is geïnspireerd door vele klassieke horrorfilms. In het bijzonder “What Ever Happened to Baby Jane” (1962) van Robert Aldrich, waarin de divas Bette Davis en Joan Crawford als rivaliserende zussen elkaar het leven zuur maakten.

Het verhaal van schrijver/regisseur Daniel Cohen gaat ook over twee zussen, Simone (Sabine Dekker) en Vera (Sabine Beens), die vechten over hun erfenis: het revuetheater van hun vader. Vera (net ontslagen uit een psychiatrische inrichting) wil het verleden in het theater doen herleven en Simone wil het gebouw omtoveren tot een moderne bioscoop. Dit conflict is de katalysator van heel veel conflicten, zowel oud en nieuw, en doen heel wat skeletten (letterlijk en figuurlijk) uit de kast donderen.

Cohen spint een web van verrassende plotwendingen en weet net als de Spaanse filmmaker Pedro Almodovar op meesterlijke wijze diverse genres met elkaar te vermengen om uiteindelijk tot iets eigens en origineels te komen.

De muziek van Frans van Heemskerk is niet typisch “horror” a la filmcomponist Bernard Herrmann, maar vooral romantisch met hier en daar jazzaccenten. Elk nummer heeft een duidelijke functie, iets waar de makers van “Rembrandt” nog wat van kunnen leren.

De twee Sabines, Beens en Dekker, zetten hun rollen met veel verve neer. Het labiele personage van Beens en de gereserveerde van Dekker vullen elkaar perfect aan. Dit is ook in hun tweestemmige duetten te horen. Net als het plot blijven ze je constant verrassen. Vooral Beens krijgt de kans om helemaal uit te pakken in de tweede helft van de show. Hier bevinden we ons helemaal in “Baby Jane-land”; haar personage is helemaal doorgedraaid. Deze gekte weet Beens op fenomenale wijze neer te zetten en met haar gospel geïnspireerde nummer breekt ze de tent af. Deze actrices bewijzen dat er geen substituut is voor talent. Hier kan geen enkel spektakel van Stage Entertainment tegenop, wat mij betreft.

Het horrorgenre floreert altijd in tijden van grote angst in de wereld, bijvoorbeeld tijdens Koude Oorlog en de Vietnam-oorlog. Ook nu leven we in een klimaat van dagelijkse angst. Het is niet voor niets dat er dit jaar ook zo veel Neder-horror-films zijn geproduceerd (zie het Nederlandse Film festival). “Zwart Bloed” is dus niet alleen origineel vermaak, maar lijkt ook een productie van haar tijd te zijn.

Helaas ontbreekt het in Nederland nog aan theaters als de Menier Chocolate Factory of de Donmar Warehouse (GB) waar een kleinschalige musical als deze een aantal weken kan lopen om zijn publiek te vinden. “Zwart Bloed” verdient het om door veel meer mensen gezien te worden.

Zwart 5

zwartbloed_4

 

Otis

Als Otis de ambassadeurspost krijgt toegewezen waarvan Jacco vindt dat hij hem verdient en Otis Jacco ook nog eens passeert en Michiel de promotie geeft en daarmee tot zijn rechterhand maakt, is de basis gelegd voor een niets en niemand ontziende afrekening. Genadeloos druppelt hij het gif van de jaloezie in het gelukkige huwelijk van Otis en Daphne. Het leven van Otis ontaardt in een complete chaos, waarin de eens zo succesvolle ambassadeur elke controle over zijn gevoelens en gedachten verliest. Ondertussen bloeit er een andere liefde op, een buitenechtelijke liefde tussen Esmee, de vrouw van Jacco en uitgerekend Michiel, degene waar Daphne mee beschuldigd wordt.

Met behulp dit fantastische initiatief (www.voordekunst.nl) kreeg Otis een orkest. Hiermee kwam onze stuk muzikaal helemaal tot leven.

Musical info

Tekst & regie: Karina Kroft
Muzikaal leider, componist, arrangeur en pianist: Frans Heemskerk

“Werd getriggerd door de verhaallijnen“
“Sterk verhaal, de intriges en herkenning boeien!”
“Goed verhaal, goede dialogen”
“Muziek vond ik heel sterk; blijft lekker hangen” 

2 thoughts on “Musicals in de media

Comments are closed.